Advertenties

Statistieken

Artikelen bekeken hits
171195

We hebben 42 gasten en geen leden online

Schaatstechniek

Natuurlijk spannen de ijsmeesters van de Doornsche IJsclub zich tijdens de vorstperiode telkens weer in op een perfecte ijsvloer neer te leggen. Steeds vaker mogen we dan ook echte cracks op onze baan verwelkomen, die ogenschijnlijk moeiteloos in hoog tempo hun rondjes draaien. Het geheim achter hun snelheid is techniek. Bij deze enkele tips om makkelijker te schaatsen:

  1. Zorg voor goed passende, rechte, scherpe schaatsen.
  2. Sta ontspannen en recht op uw schaatsen, dit voorkomt kramp en zorgt ervoor dat u langer op één been kunt glijden.
  3. Neem een houding aan waarbij uw schouders, de punten van uw knieën en uw tenen een rechte lijn op het ijs vormen.
  4. De schaatshouding betekent ook dat u ‘achterop moet zitten’. Dit bereikt u door uw gewicht iets naar achteren te verplaatsen (alsof u op een krukje gaat zitten).
    U zult merken dat u meer gewicht op de hakplaten van uw schaatsen voelt dan op de tenen. Doordat de voorzijde van uw ijzer iets omhoog komt, wordt de weerstand kleiner, zodat u langer kunt blijven glijden.
  5. Plaats uw schaatsen, met de hakken bijna tegen elkaar, in een kleine V-vorm en stap van het ene been op het andere. U gaat dan vanzelf aan het glijden.
  6. Maak een zijwaartse afzet (met de gehele schaats en niet alleen met de punt) en haal na deze afzet het been in een ‘lusje’ weer bij, zodat uw beenspieren even kunnen ontspannen.
  7. Als u dan ook nog uw lichaamsgewicht bij iedere slag boven het glijbeen weet te plaatsen, is de basis reeds daar.

Social media

 

Weerbericht

Buienradar